Penilaian Terhadap Kursus Mualaf Di Selangor
The Evaluation to the Mualaf Courses in Selangor
Keywords:
Penilaian, Modul, Kursus, Mualaf, SelangorAbstract
The Human Development Division, Selangor Islamic Religious Council (SIRC) is one of the areas that manages the affairs of the Muslim newly converts (mualaf). Any mualaf under SIRC are responsible to follow the courses that have been set. Therefore, this study is intended to evaluate the mualaf courses conducted by SIRC. Quantitative studies were applied through the distribution of 236 sets of questionnaires randomly and analyzed descriptively using SPSS software. The findings show that the level of respondents' assessment of the mualaf basic course in Selangor is at a high level in overall with a mean value of 4.31. For the evaluation level of the mualaf extension course in Selangor in overall is at a high level with a mean value of 4.42. This study is able to identify the constraints faced by the top management which involves modules and the course duration which further can enhance the effectiveness of mualaf management from the pre, current and post phases of Islam.
Abstrak
Bahagian Pembangunan Insan, Majlis Agama Islam Selangor merupakan salah satu bahagian yang menguruskan hal ehwal mualaf. Manakala setiap mualaf yang berdaftar di bawah MAIS ini pula seharusnya mengikuti kursus yang telah di tetapkan. Oleh itu, kajian ini adalah bertujuan untuk membuat penilaian terhadap kursus mualaf yang dijalankan oleh Majlis Agama Islam Selangor. Kajian kuantitatif telah diaplikasikan menerusi pengedaran sebanyak 236 set soal selidik secara rawak dan dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan perisian SPSS. Dapatan kajian menunjukkan tahap penilaian responden terhadap kursus asas mualaf di Selangor pada keseluruhannya berada pada tahap yang tinggi dengan mencatat nilai min = 4.31. Bagi tahap penilaian kursus lanjutan mualaf di Selangor pada keseluruhannya berada pada tahap yang tinggi dengan mencatat nilai min = 4.42. Kajian ini dapat mengenal pasti kekangan yang dihadapi oleh pihak pengurusan teruatama yang melibatkan modul dan jangka masa kursus serterusnya dapat memantapkan lagi keberkesanan pengurusan mualaf mulai dari fasa sebelum, semasa dan selepas memeluk Islam.
Downloads
References
Anuar Puteh. 1999. Program Kefahaman Islam Saudara Baru Cina di Kuala Lumpur. Tesis Sarjana Jabatan Dakwah & Kepimpinan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Azman Ab. Rahman & Norlina Ismail. 2015. Persepsi Mualaf Terhadap Pengisian Pengislaman dan Program Pembangunan Mualaf: Kajian di Negeri Sembilan. Kertas Kerja International Conference on Masjid, Zakat & Waqf 2015 (IMAF 2015). Negeri Sembilan, USIM, 1-2 Disember.
Azman Ab. Rahman, Hairulfazli Mohammad Som, Mohd Nasir Ali & Norlina Ismail. 2016. Skim Agihan Zakat Kepada Mualaf Mengikut Maqasid Syariah: Kajian di Negeri Sembilan dan Selangor. Kertas Kerja Muzakarah Fiqh & International Fiqh
Conference 2016, Bangi, KUIS, 22-23 November 2016.
Buletin MAIS. Ogos 2006:12. Selangor: Jabatan Agama Islam Selangor.
Buletin MAIS. Ogos 2006:4. Selangor: Jabatan Agama Islam Selangor.
Che Pee bin Saad. 1983. Satu Kajian Perbandingan Tiga Kaedah Pengajaran Tauhid di Maktab Pengurusan Islam.Tesis Sarjana. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ibrahim Che Noh. 1995. Dakwah kepada Non-Muslim: Masalah dan Cabarannya. Dalam Dakwah Islamiah Malaysia Masa Kini. Disunting Sidi Gazalba & Zainab Ismail. Bangi:UKM.
Knowles, M. 1980. The Modern Practice of Adult Education. Chicago: Follet Press.
Mariam Abd. Majid. 2012. Mualaf di Negeri Selangor Darul Ehsan: Kajian Tentang Kepuasan Diri Dalam Anutan Islam. Tesis Dr. Falsafah Jabatan Dakwah dan Pembangunan Insan, Universiti Malaya.
Maziah Husain. 1995. Dorongan Penganutan Agama Islam Bagi Saudara Baru di Wilayah Persekutuan dan Masalah Yang Dihadapi Selepas Penganutannya: Kajian di PERKIM Pusat, Kuala Lumpur. Kertas projek Sarjana Muda Akademi Pengajian Islam. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Mohamad Zaid Bin Mohd Zain. 2004. Kesan Pengajaran dan Pendidikan Agama di Kalangan Saudara Baru: Kajian di PERKIM Negeri Sembilan. Tesis Sarjana Jabatan Dakwah & Kepimpinan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd Azmi Mat Sah & Maimunah Ismail. 2003. Status Program Pembelajaran di Kalangan
Saudara Baru: Satu Kajian Kes di Negeri Melaka. Pertanika Journal Social
Science & Humanities, 11(1): 81-95.
Nur A’thiroh Masyaa’il Tan Abdullan @ Tan Ai Pao & Fariza Md Sham. 2009. Keperluan
Memahami Psikologi Saudara Muslim. Jurnal Hadhari 2: 83-97.
Pembangunan Insan, Universiti Malaya.
Ramli Rasid. 1993. Gerakan Dakwah Terhadap Non Muslim di Era Kebangkitan Islam:
Kajian Terhadap Peranan dan Aktiviti Badan-badan Dakwah di Pulau Pinang.
Kertas Projek Sarjana, Fakulti Pengajian Islam. Bangi: UKM.
Ramli, Z. N. 2005. Buletin MAIS. Shah Alam: Majlis Agama Islam Selangor.
Syarul Azman Shaharuddin & Razaleigh Muhamad @ Kawangit. 2014. Sikap Pembelajaran terhadap Pencapaian Kursus Fardhu Ain dalam Kalangan Mualaf
Cina di Jabatan Agama Islam Daerah Kajang. Jurnal Islamiyyat 36 (2): 97-102.
Syarul Azman Shaharuddin, Mariam Abdul Majid, Muhammad Yusuf Marlon Abdullah,
Fakhri Sungit, Zulkifli Abd. Hamid & Hanis Najwa Shaharuddin. 2016. Isu dan Permasalahan Mualaf Cina di Malaysia. Proceeding International Conference on Aqidah, Dakwah & Syariah 2016 (IRSYAD 2016), hlm. 1181- 11181.
Wan Fauziah Wan Mamat. 1992.Peranan Jawi Dalarn Dakwah Islamiah Terhadap Saudara Baru: Satu Kajian Di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.Tesis Sarjana Muda Akademi Pengajian Islam. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Zainurin Mohd Yasin. 1992. Perkembangan dan Penghayatan Islam di Kalangan Saudara Baru: Kajian Kes di Melaka Tengah. Kertas Projek Sarjana Muda, Fakulti Pengajian Islam. Bangi: UKM.
Published
How to Cite
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.